MiH Guld 2025

Vem vill du nominera? Skicka in din nominering med motivering till info@mih.m.se under perioden 24 mars – 13 april 2025.
Näringslivsgalan MiH Guld är regionens största gala och där prisas fina prestationer inom det regionala näringslivet samt förtjänta personer och organisationer. Utmärkelsen hette ursprungligen Måns Bock-priset när det skapades 1966 och ändrade sedan namn till Guldkärnan 1999. Sedan 2018 går galan under namnet MiH Guld och pris ges till kategorierna enligt nedan.
Årets Företag
Priset tilldelas ett företag som skapat en hållbar utveckling med stark tillväxt för sin verksamhet. Företaget är en god ambassadör och har en stark position på marknaden samt en stark anknytning till regionen. Nedan kriterier är vägledande:
- Tillväxt och lönsamhet: Företaget ska ha visat stark ekonomisk tillväxt och god lönsamhet under en längre tid. Detta kan inkludera ökad omsättning, vinst eller andra positiva finansiella indikatorer.
- Hållbarhet och ansvarsfullt företagande: Företaget driver verksamheten långsiktigt och hållbart och tar ansvar för miljö, samhälle och etik.
- Innovation och nytänkande: Företaget ska ha visat på innovativa lösningar, produkter eller tjänster som särskiljer från konkurrenter och bidrar till utvecklingen inom sin bransch.
- Ledarskap och företagskultur: Företaget ska genomsyras av ett visionärt och inspirerande ledarskap där kommunikation och tydlighet är självklarheter. Medarbetarengagemanget liksom medarbetartrivseln är hög.
Årets Entreprenör
Priset tilldelas en person eller organisation som har en stark förmåga att tänka kreativt och innovativt, samtidigt som de har en tydlig vision och strategisk plan för företaget. Genom att ta risker och hantera osäkerhet har en framgångsrik verksamhet skapats som ständigt når nya höjder. Nedan kriterier är vägledande:
- Nytänkande och kreativitet: Personen/verksamheten tänker utanför ramarna och identifierar marknadsmöjligheter eller problem och utvecklar en innovativ lösning på det.
- Vision och strategi: Företaget har en klar vision för framtiden och långsiktig affärsstrategi som ständigt förnyas med nya affärsmöjligheter.
- Engagemang och hårt arbete: Verksamheten drivs med motivation och passion trots hinder på vägen. Med engagemang och hårt arbete är fokus alltid på det långsiktiga målet.
- Tillväxt och framgång: Företaget lägger stor vikt på att leverera resultat och har investerat smart samt säkerställt att företaget har en solid ekonomisk grund att stå på.
Årets Startup
Tilldelas ett företag som har visat mycket god potential, innovation och tillväxt under sin tidiga utvecklingsfas. Företaget har brutit ny mark eller erbjuder innovativa lösningar på befintliga problem, samtidigt som de är flexibla och snabbt anpassar sig till marknadens behov. Nedan kriterier är vägledande:
- Nyskapande idé eller lösning: Företaget ska ha en innovativ affärsidé eller produkt som skiljer sig från det som redan finns på marknaden. Företaget ska ha en tydlig konkurrensfördel – något som skiljer den från andra företag i samma bransch.
- Tillväxtpotential: Företaget har goda förutsättningar att skala upp verksamheten och bli ett långsiktigt framgångsrikt företag. Företaget har en affärsmodell som innebär möjlighet till snabb tillväxt utan att behöva öka sina kostnader i samma takt.
- Affärsmodell och hållbarhet: Företaget har visat att affärsidén är expanderbar och kan utvecklas på ett hållbart sätt. Startupen har skapat en solid grund som kan bana vägen för tillväxt.
- Finansiering: Företaget ska ha visat förmåga att attrahera investerare, eller på annat sätt säkrat tillräcklig finansiering för att driva sin tillväxtplan. Företaget har visat en tydlig väg mot lönsamhet.
Företaget är relativt nystartat, max 5 år gammalt.
Årets Personlighet
Priset tilldelas en person som genom sina prestationer, engagemang och värderingar har skapat positiv uppmärksamhet och har haft starkt inverkan på andra och vår region. Personen är nytänkande och en förebild inom sitt område. Nedan kriterier är vägledande:
- Skicklighet och kreativitet: Personen är skicklig inom sitt område och driver det ständigt framåt med nytänkade och kreativitet.
- Mod och framåtanda: Personen uttrycker sina åsikter och står upp för sina värderingar. Det kan handla om att bryta ned barriärer eller ifrågasätta etablerade normer och strukturer.
- Inspirera andra: Personen har en positiv inverkan på människor omkring sig och är en förebild genom sitt arbete och sin drivkraft.
- Kandidaterna kan finnas inom privat, offentlig verksamhet samt akademi och kultur.
Årets Marknadsförare
Priset tilldelas en aktör som har gjort en exceptionell insats inom marknadsföring, och som har haft en betydande påverkan på sitt företag, varumärke eller bransch. Vinnaren har visat kreativitet, innovation och effektiva strategier som har resulterat i mätbara framgångar. Nedan kriterier är vägledande:
- Varumärkesbyggande och positionering: Företag har lyckats definiera, positionera och kommunicera ett starkt och konsekvent varumärke.
- Varumärkesidentitet: Vidare har företag lyckats bygga en tydlig och autentisk varumärkesidentitet som känns genuin och relaterbar för målgruppen. Varumärkets värderingar och personlighet gör att kunder känner en starkare koppling till varumärket.
- Innovativa och kreativa marknadsföringsstrategier: Kreativiteten kan innebära en ny syn på traditionella marknadsföringsmetoder, användning av oväntade kanaler, att bryta normer för att förmedla varumärkets budskap.
- Inspirerat: Företaget har inspirerat till bättre marknadsföring genom att visa kunskap, mod och kreativitet i kommunikationen
Årets Hjärta
Priset tilldelas en person eller organisation som har överträffat i att visa medmänsklighet och omtanke. Genom en genuin medkänsla har personen/organisationen drivit förändring för att göra skillnad i samhället och bidragit till en bättre värld genom sitt hjärtliga engagemang. Nedan kriterier är vägledande:
- Socialt ansvar: Personen eller organisationen har en stark känsla av samhällsansvar och arbetar för att förbättra livet för andra.
- Personligt engagemang: Uppdraget går bortom plikter och extra tid, ofta läggs ideell tid ned för att göra skillnad.
- Hållbarhet och långsiktig inverkan: Personen eller organisationen har åstadkommit en långsiktig och hållbar förändring. Det kan vara att skapa strukturella förändringar, bygga varaktiga initiativ eller påverka andra på ett sätt som fortsätter att ge resultat lång tid framöver.
- Synliggöra viktiga värden: Personen eller organisationen har bidragit till att synliggöra viktiga samhällsfrågor/värden och har bidragit till att öka medvetenheten kring ett specifikt ämne som behöver uppmärksamhet.
Årets Studentuppsats
I samarbete med Campus Helsingborg utses Årets Studentuppsats från institutionerna Tjänstevetenskap, Strategisk kommunikation och Modevetenskap. Denna kategori går ej att nomineras till eller rösta på.
Den bästa uppsatsen från respektive institution utses av ansvarig lärare för institutionen. En jurygrupp bestående av representanter från Campus, från MiH Styrelse samt prispartnern, gör en bedömning gällande de tre finalistuppsatserna och utser vinnaren.
Vid frågor om jurygruppsarbetet kontakta Maria Wellving 0706-583006.Vid frågor om jurygruppsarbetet kontakta Maria Wellving 0706-583006.