Rapport från AW med Relevans och högre syfte

En härlig mingeltallrik och valfri dryck serverades oss och vi njöt av både utsikt och godsaker.

Catharina och Charlotte från Fredriksdal museer och trädgårdar inledde med ett quizz som handlade om allt ifrån båtar, frisyrer, musik, mode, kryddor, medicinska örter, hantverk, byggnader och öl.

Dagens talare, Lina Fogelberg och Petra Trobäck började sedan berätta om sina erfarenheter när det gäller att ha ett högre syfte med sitt företagande.

Frågan varför vi är här fick inleda och få våra tankar. Vi fick hälsa på varandra och berätta vad vi heter och gör. Sedan jobbade vi vidare med frågan och fick 5 gånger på varandra vad impakten av det är. Det gemensamma för de flesta blev att impakt på längre sikt är att vi vill att människor ska bli nöjda och glada.

Hur navigerar man i en värld som blir mer och mer komplex där allt händer allt snabbare. Vi ser idag en tydlig förändring hos företag från att jobba med vinstoptimering till att bli en aktör för välmående i ett större perspektiv. Nu är det dags att skriva om företagens berättelser och vad de står för i världen. Den moderna människan behöver meningsfulla arbeten där man skapar större förståelse och väver in bredare perspektiv i sitt företag.

Tre frågor är fundamentala frågor bör varje företag ställa sig:

1. Varför finns vi?

2. Hur tolkar vi vad världen behöver?

3. Vem vill/behöver vi vara på vår resa mot relevans?

Härliga diskussioner baserade på ovan frågor. Många insikter, många ahaupplevelser och härligt sorl.

Tillit, beslutsamhet, mod, handlingskraft och nyfikenhet – var de ord som vi sammanställde för diskussionerna.

Hur kan vi skapa utrymme för ovan begrepp att få blomstra i företag för att vi ska få relevans i företaget?

Det blev en fråga vi tog med oss tillbaka att suga vidare på.