Rapport från Frukostklubb med John Ekström

Vilken härlig morgon våra fantastiska studenter ordnat!

Ett underbart sorl och nyfiket mingel präglade årets sista frukostklubb.

På scenen mötte vi arrangörerna Liv Tillberg och Julia Waldemarsson som hälsade oss god morgon och introducerade morgonens talare John Ekström.

John fängslar oss när han berättar om sin resa från när han satt vid sin mammas köksbord mitt under finanskrisen 2008, och läste i Dagens Industri att ”slipsen är död”. Det sporrade honom att tillsammans med sin vän Henric starta igång ett företag som till en början fokuserade på slipsar. Det präglar också hela historien om att alltid hitta en annan väg och att gärna trotsa och bara köra på. För det hävdar John bestämt, ”Tänker du för mycket bromsar du utvecklingen”. Du kommer ingen vart då, utan kör på, prova dig igenom och lär dig på vägen.Genom att alltid lära sig ordentligt varje steg i processen får du dessutom koll på vad som verkligen ska och behövs göras, dessutom hur lång tid det tar. Det underlättar när man sedan expanderar och behöver anställa personal.

Inriktningen på utformning av produkten fick inspiration av starka exklusiva varumärken som tex Gucci. Slipsboxen utvecklades och skickades ut till 100 återförsäljare. Alla var extremt utvalda butiker och av sina sparpengar åkte de sedan runt till samtliga för att diskutera fortsatta affärer. Med ett lager i bilen kunde leverans ske omgående och John byggde upp samtliga relationer genom det personliga mötet. Det är också John’s fulla övertygelse, att det är det personliga mötet som avgör resultatet. Inte produkten som sådan.

Arbetet med att bygga upp företaget fortsatte med fokusering på personliga relationer, förutom fokus på material, design och kompetens. Så småningom hade de 120 återförsäljare runt om i världen. Man insåg efter ett tag att det blev svårt att upprätthålla sin plats i butiken. Det uppkom en svacka genom att det krävs enormt mycket insatser för att fylla på platsen i butiken. Väldigt fort kunde någon annan ha ”tagit” platsen.

Med denna insikt, sades samtliga återförsäljare upp för 6 år sedan. John Henric har nu byggt upp 13 egna butiker och en omfattande e-handel. planeringen gjordes för att öppna egna butiker tittade man på Zara. Zara öppnade alltid på en exklusiv adress där det fanns mycket människor. John insåg dock snart att det också var väldigt dyrt på dessa adresser. Då startade de en intensiv lobbyinsats med olika fastighetsägare. Och ganska snart fick man till fördelaktiga avtal genom att presentera en nischad idé som passar bra in som komplement bland övriga hyresgäster. Ett exklusivt varumärke som utstrålar kompetens, kvalitet och annorlunda känsla. Med en unik inredning profilerades butikerna och succén lät inte vänta på sig.

Dessutom träffade  John en person i Italien som jobbade genom att ta hand om betalningar med 120 dagars betalningsvillkor mot 5% av fakturabeloppet. Det gjorde att John kunde förhandla ner priset med 10% för direkt betalning. Alltså en vinst även när beställningarna hanterades.

Branding handlar om människor och relationer. Det är också den filosofin John har när det gäller egna anställda. Man ska trivas, ha en bra lön och bra villkor. Om man slutar på John Henric skall det vara pga att det är dags att prova något annat eller flytta, inte för att man misstrivs.

Även marknadsföringsmässigt har John Henric valt en okonventionell väg. I stället för annonsering i olika magasin, använder man sig av youtubers. Det kan kanske ses som en ganska dyr väg men ger enorm feed-back. Direkt relaterat till ett inslag som kostar ca 200 000:-, säljs det för över 600 000:-.

Efter John Ekström var det dags för LUNICORE med Linnea och Rasmus som presenterade sig och informerade om det nya kontoret på Mindpark. De kan hjälpa till med att skapa en välfungerande IT hantering. De vill också fungera som en bro mellan studenter och näringslivet. Deras 3 inriktningar är Management, Kommunikation och IT.

Porsche presenterade sitt nya center i Helsingborg och vi blev alla sugna på att åka dit och kolla in.

Vi tackade av Eva Hansson som i drygt två år varit marknadsföreningens ansikte utåt och nu tyvärr måste avsluta sin anställning då föreningen genomgår nya rutiner.  Varmt tack för det fina jobb Eva gjort och vi önskar Eva lycka till i framtiden.

När sedan Albin Ganovic presenterar delar ur sin kommande vintercirkus som kommer att äga rum på Sofiero, kan vi inget annat än gå raka vägen hem och logga in på nätet för att:

  • Köpa slipsar och andra assessorer som julklappar
  • Skapa brobyggande mellan studenter och näringsliv
  • Boka biljett till Vintercirkus
  • Boka tid för provkörning av Porsche vid nästa bilval.

Glada miner när vi lottade ut våra fina vinster från Linneas Trädgårdar, Electa, Arbetsförmedlingen och Porsche.

Tack alla som var med och gjorde denna morgon till en härlig start på fredagen!